Udnyt din forbedrede søvn til at dyrke motion

Du kender sikkert selv hvor stor en betydning god nattesøvn har for din præstationsevne i løbet af dagen. Har du blot fået en eller to timers søvn for lidt én enkelt nat, kan du hurtigt mærke det på din egen krop, og på dit humør.

Prøv blot at tænke på hvor meget søvnen så har at sige, når det kommer til præstationsevnen ved sport! Læs med her, og lær mere om hvor vigtigt den gode søvn er.

Så stor betydning har det at sove godt om natten

Vi mennesker bruger i gennemsnit en tredjedel af vores liv på at sove. Med tanke på at et menneske i snit lever omkring 75-80 år, kan det måske godt virke som et stort spild af tid. Men sandheden er en hel anden. Uden en god søvn om natten, er vi mennesker nemlig ikke meget værd i vores vågne timer. En god nattesøvn har nemlig utroligt meget at sige for hvor velfungerende vi er i dagtimerne.

Uden en god nattesøvn, nedsættes hjernens funktioner, og vi får mindre fra hånden. Vi er uoplagte, trætte, og har ikke mod på livet. Det kan hurtigt blive til en ond cirkel. Derfor er det så vigtigt at få den brudt, og få genoprettet den gode balance.

At sove godt og dyrke motion er en god cirkel

Har man ikke sovet godt om natten, er man nok ikke så oplagt til at komme ud og få motioneret. Motivationen til at tage ned i fitnesscenteret eller hoppe op på motionscyklen, er ikke så stor. Sagen er dog den, at det er en rigtig god idé at gøre det alligevel. Det at dyrke motion giver nemlig fornyet energi til resten af dagen, og bidrager derudover også til en bedre nattesøvn.

Med mere energi den efterfølgende dag, er overskuddet til at dyrke motion større – og dermed er en bedre nattesøvn også næsten garanteret! Få kickstartet denne gode cirkel eksempelvis ved svømning, som er en skånsom motionsform, der hurtigt kan mærkes på både energiniveauet og nattesøvnen. Hvorfor ikke gå i gang allerede nu og få den nattesøvn, du drømmer om?

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *